Den ekologiska vågen fortsätter att skölja över Sverige och svenska konsumenters köpbeteenden är på god väg att förändras i grunden. Sveriges Radio rapporterar att allt fler vill handla ekologisk mat, vilket innebär att producenterna får svårt att hänga med. ICA-handlaren Mats Larsson bekräftar detta och förklarar att den ökade efterfrågan även leder till ökad produktion, men att det tar tid att ställa om till ekologisk produktion.

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade med hela 13 % under 2013. United Minds omvärldsanalytiker Ingela Stenson säger i sin artikel ”Därför tar vi inte selfies i köpcentret” att maten inte längre är personlig, som den en gång var, utan numera är något som granskas offentligt och har blivit vår nya religion.

Beteende- och köpmönstret hos svenskar förändras och idag är den senaste trenden att söka sig tillbaka till nygamla företeelser som gårdsbutiker, saluhallar och egen produktion – både genom odling, bakning och lagning av maten. Utvecklingen mot större medvetenhet, ekologiskt tänk och en önskan om tydlighet i märkning av råvaror ställer stora krav på producenterna, menar Stenson. Idag vill konsumenter ha bra mat att lita på och betalar gärna för kvalitet och ursprung.

Mats Larsson och ICA Lindhagen har satt som mål att dubbla sin ekologiska försäljning inom fem år, förutsatt att tillgången ökar och efterfrågan består. Fortsätter utvecklingen som den gör i dagens eko-Sverige är både han och Ingela Stenson helt rätt ute med sina analyser av marknaden. Det är ofta svårare för en fysisk butik att hänga med i konsumenternas omställningar då man har fler fasta kostnader som måste betalas. Detta har gjort att många handlar sina ekologiska livsmedel och tillskott på nätet. Top Formula som är en av Sveriges ledande aktörer inom kostillskott, hälsokost och läkemedel har valt att satsa på ekologiska produkter p.g.a. konsumenternas efterfrågan. Bland annat har e-butiken tagit in produkter från Superfruit, Kung Markatta och Go for life som är några av de största varumärkena inom superfood på marknaden. Som e-butik kan man vara mer flexibel i sortimentet och genom smarta logistiklösningar samfrakta och dela leveranser med leverantörer för att minska sina utgifter.