Den Europeiska Kommissionen ska medla i en konflikt rörande en kylvätska som används till air conditioning i Mercedes-Benzs bilar genom att överse säkerhetstest.

Kommissionen säger att den vill garantera att analysen av kylvätskan, som ska göras av Tysklands bildepartement, KBA, är helt opartisk. Därför har den erbjudit att bidra med opartisk teknisk support under utredningen. ”Vårt främsta mål är att garantera tillverkare och konsumenter att alla möjliga medel har använts för att se till att hela riskutredningen är objektiv och att den varit helt transparent”, säger talesmannen för Industrikommissionen Antonio Tajani.

Auktoriteter i Frankrike har vägrat att registrera Mercedes bilmodeller inom A-klass, B-klass och CLA-klass sedan mitten av juni eftersom de använder en kylvätska som har kemiska egenskaper vilka inte följer de nya EU-direktiven angående global uppvärmning.  Daimler har sagt att de vägrar att fasa ut kylvätskan R-134a eftersom de är oroade för säkerheten hos den enda tillgängliga ersättaren, R1234yf från Honeywell International. Daimler återkallade förra året alla Mercedez-Benzs bilar över hela världen som använde R1234yf eftersom denna vätska vid kraschtestsimulationer visat sig vara mycket mer lättantändlig än man tidigare trott. Företaget säger att, baserat på försäljningen från 2012, den franska blockaden kan påverka omkring 2 % av deras världsförsäljning, vilket innebär omkring 29 000 bilar. Rackstad Bil & Delar i Sverige tar hand om en stor del av den svenska demontering av tunga fordon och detta skulle kunna ge fler arbetstillfällen åt företaget. Rackstad skonar miljön genom sin expertis på att återanvända krockade fordon istället för att skrota. Ca. 50% av deras försäljning sker genom export.

Honeywell och deras partner, Dupont, kontrollerar det globala utbudet av R1234yf, vars försäljningsprognos visar att de kommer dra in miljardarddollarbelopp i försäljning framöver. Det nya EU-direktivet säger att nya bilar inte får använda en kylvätska som kan påverka den globala uppvärmningen mer än 150 ggr mer än koldioxid gör. Den tidigare standarden gjorde gällande att kylvätska fick ha max 1000 ggr mer effekt på global uppvärmning än CO2, medan Honeywell säger att deras nya kylvätska bara ger 4 ggr mer effekt än koldioxid. KBA, som är den första organisationen att utreda Daimlers påståenden, har varit starkt kritiserade från båda sidor av frågan på grund av deras hemlighetsfulla test. Resultaten är beräknade att fås inom de kommande dagarna. Kommissionen har sagt att resultaten kommer publiceras först när en jämförelse har gjorts mellan KBA:s resultat och tidigare industriutredningar, som kom fram till att riskerna var minimala.